متن پیام رئیس جامعةالمصطفی به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی
بسماللهالرحمنالرحیم
قالالله تعالی: وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله
دانشپژوهان ارجمند المصطفی، برادران و خواهران گرامی
با سلام و تحیت و آرزوی توفیق و تأیید الهی برای شما در عرصه علماندوزی و در آستانه فصل تازهای از پویش علمی، نکاتی چند تقدیمتان میکنم:
1. تغییر، از سنتهای الهی حاکم بر هستی است و هر انسانی در فرصت عمر خویش میتواند با بهرهگیری از عقل فطری و نقل وحیانی، ابدیت را برای خویش به گونهای رقم زند که به سعادت ابدی و جلوس در مقام «معقد صدق عند ملیک مقتدر» دست یابد. تقوای عملی و ورع از محارم الهی، قلوب آدمیان را در معرض انوار الهی قرار میدهد تا با جلوههای کمالی روشنایی یابد. آدمی در مسیری سیر میکند که رهتوشه آن، تقوای الهی و معرفت علمی است که با عمل صالح قوت مییابد.
بیگمان، فرصت جوانی، فرصتی استثنایی است که شرایط تغییر، فراهمتر و آمادگی بهرهمندی از نفحات الهی بیشتر است. از همین روست که فصل جوانی را باید فصل شکفتن و نوروزان جان و روان آدمی دانست و از آن به تمام و کمال بهره برد، چرا که این فرصت بی بدیل و بیتکرار، چون ابری زودگذر است و «تمر مرّ السحاب».
امروز دلهای شیفته شما چنان شوق پرواز تا ملکوت دانایی را داراست که خانه و کاشانه مألوف را رها کرده و تن به مهاجرت دادهاید. البته این گام نخست در دانایی و دارایی جان و روانهای اهل تعلیم است که باید با تزکیه آمیخته شود، زیرا تعلیم بیتزکیه و تزکیه بیتعلیم اثربخش نیست.
2. طلبه «حوزه انقلابی»، که مد نظر گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) است، باید در میدان علم و عمل برای بسط معنویت و عدالت برای همه بشریت و به ویژه برای هموطنان خود تلاش کند و « تلاش علمی» را با «رسالت اجتماعی» بیامیزد.
3. نظریهپردازی در همه عرصهها و حوزهها باید به عنوان هدفی بلند مد نظر قرار گیرد و آموزش و پژوهش ما، انسانی عالم و عامل و دینشناسی ژرفنگر بسازد که بتواند نیازهای جوامع بشری را بشناسد و برای این مشکلات راهکار و راه حل ارائه نماید. اجتهاد فراگیر، در همه عرصههاست که هویت علمی المصطفی را شکل میدهد.
4. آموزش همان گونه که با پرورش آمیخته است و تعلیم بیتزکیه اثربخش نخواهد بود، باید با پژوهش و تحقیق نیز آمیخته باشد تا غایتی فراتر از آموزش محض تحقق یابد و از طریق تحقیق و پژوهش، ظرفیت بهرهگیری از علم برای خود و دیگران فراهم آید. بهرهگیری از روش علمی فقاهتی و اجتهادی مانند فقه جواهری، میتواند قلمروهای نو را نیز دربر گیرد و به نیازهای جدید و نوشونده بشریت پاسخهای علمی و عملی مبتنی بر مبانی و آموزههای وحیانی ارائه دهد. البته شکی نیست که مانایی و پویایی فقه اسلامی به عنوان فلسفه و سبک زندگی، تنها در گرو بهرهمندی از روشهای علمی ساختارمندی است که در بیش از هزار سال به دست آمده و تکامل یافته است. با اعتماد و تکیه بر روش اجتهادی اصیل، نه تنها مرزهای دانش فقه گسترش مییابد، بلکه میتوان حضور دین را به عرصههای گوناگون فردی و اجتماعی انسانها توسعه داد.
5. علوم انسانی و اجتماعی امروز مبتنی بر پیشفرضها و اصولی است که برخاسته از جهانشناسی و انسانشناسی خاص دوره جدید است. برای دستیابی به مرجعیت علمی المصطفی در این عرصه، ضروری است که اصول و مبانی متقنی که میتواند تکیهگاه شکلگیری علوم انسانی در تراز گفتمان انقلاب اسلامی باشد، شناسایی و تدوین شود.
بستن *نام و نام خانوادگی * پست الکترونیک * متن پیام |